Escacs
Dirigit a: de 1r a 6è
Responsable: Diver’s
Descripció de l’activitat:
PRESENTACIÓ
És un recurs que potencia el desenvolupament de les estructures cognitives, el raonament i el pensament lògic matemàtic, les habilitats lingüístiques i els hàbits de conducta.
Aprofitem l’alt valor pedagògic que contenen els escacs per treballar diferents capacitats i valors per tal que els infants siguin més competents en el seu dia a dia i es desenvolupin millor en les diferents àrees.
METODOLOGIA
- Treball en gran grup: conte introductori, vídeo motivador, escalfament…
- Repàs de continguts apresos en sessions anteriors.
- Explicació general sobre nous continguts.
- Treball en el taulell en grup i per parelles practicant el que hàgim après.
- Si hi ha temps, joc lliure amb el taulell i les peces.
- Respectar les regles o normes bàsiques del joc.
- Adquirir vocabulari adequat relacionat amb el joc.
- Interpretar relacions d’espai i conceptes esquerra-dreta, davant-darrere, dalt-baix, prop-lluny.
- Desenvolupar les actituds inherents als temes matemàtics.
- Superar bloquejos i inseguretats davant la resolució de situacions desconegudes.
- Desenvolupar l’atenció i la concentració.
- Fomentar el pensament crític i les habilitats mentals a partir del desenvolupament de les capacitats d’organització, de predicció i previsió, d’establiment de conjectures, hipòtesis i de presa de decisions.
- Treballar les destreses socioafectives com l’empatia, la paciència, el respecte pels altres, el saber perdre i la superació personal.
- Exercitar la memòria visual.
- Taulell i nomenclatura de les caselles.
- Figures i els seus valors.
- Moviments de les peces. Combinacions senzilles.
- Tipus de jugades: d’atac, de defensa, errònies…
- Fases d’una jugada. L’amenaça, intercanvis…
- Aprendre a visualitzar camins sense moure peces.
- Conèixer el concepte d’escac i escac i mat.
- Assimilar elements tàctics. Tàctiques de joc.
- Reconèixer el concepte d’ofegat i l’enroc.
- Saber fer escac i mat al rei adversari.
- Aprendre jugades especials.
- Reconèixer quan i com pot acabar una partida.
- Anotar les jugades i rellotge.
Material / vestuari: En aquesta activitat no es requereix cap mena de material ni vestuari concret.
Lloc de realització i recollida: L’activitat es realitza a les aules de l’escola. La recollida es farà a les 17:15h al porxo.